ZARZĄDZANIE
RYZYKIEM PROJEKTÓW
Dr Piotr Stępień
WPROWADZENIE
Każda praca (działalność) jest kompozycją procesów
(operacji) i projektów (przedsięwzięć):
PRACA = PROCESY + PROJEKTY.
Procesy to działania wykonywane stale i w sposób powtarzalny
(rutynowy), natomiast projekty są wykonywane od czasu do czasu, a każdy
z nich jest inny. Każda organizacja podejmuje oba rodzaje działalności,
choć zwykle wyraźnie dominuje jeden rodzaj. Wiele organizacji (banki,
przedsiębiorstw produkcyjne i handlowe, szkoły, urzędy, itp.) pracuje
głownie w trybie procesów, wykonując na co dzień rutynowe operacje. Operacje
te (procesy) są doskonalone (optymalizowane) w sposób ewolucyjny i stosunkowo
nieczęsto wymagają zasadniczych zmian, a jeśli takie zmiany są konieczne,
to wymagają właśnie podjęcia przedsięwzięć o charakterze projektów.
Przedsięwzięcia projektowe wykonywane są nie tylko dla doskonalenia istniejących
procesów, ale często uruchamiają zupełnie nowe, nieistniejące dotąd procesy
i produkty. Organizacje zorientowane na projekty (instytuty badawcze i
naukowe, przedsiębiorstwa budowlane i deweloperskie, zespoły filmowe,
agencje promocji i reklamy, itp.) wykonują najczęściej niepowtarzalne
i ograniczone w czasie przedsięwzięcia - projekty.
Porównanie zasadniczych cech obu rodzajów działalności
zestawiono poniżej:
PROCESY:
|
PROJEKTY:
|
stabilność
|
wywołują konflikty
|
rutynowość
|
zawierają elementy nowości
|
niewielki poziom ryzyka (niepewności)
|
wysoki poziom ryzyka (niepewności)
|
powolne zmiany ewolucyjne
|
ukierunkowane na zasadnicze zmiany
|
kierownictwo sporadycznie steruje procesem
|
kierownictwo aktywnie zaangażowane w realizację projektów
|
Projektem określa się:
działanie, w którym zasoby ludzkie, materialne
i finansowe są zorganizowane w nowy sposób, aby przedsięwziąć unikalną
pracę, o dokładnie sprecyzowanym zakresie, kosztach i terminie, osiągając
w ten sposób ilościowo i jakościowo określone cele.
Projekt można zdefiniować prościej jako:
określone w czasie działanie podejmowane w celu
stworzenia niepowtarzalnego wyrobu w szerokim rozumieniu tego pojęcia.
Osadzenie projektu w czasie oznacza ściśle zdefiniowany
początek oraz koniec projektu. Określony czas trwania oznacza, że projekt
kończy się, gdy zostanie osiągnięty jego cel lub gdy okaże się, że osiągnięcie
celu nie jest możliwe. Niepowtarzalność wyrobu oznacza, że różni się on
conajmniej w jednym wymiarze od wszystkich pozostałych wyrobów lub usług.
Konkurencyjność współczesnego rynku wymaga nieustannego
doskonalenia działań i adaptacji do zmieniających się warunków i wymagań.
Rosnąca dynamika współczesnych organizacji oznacza w praktyce konieczność
realizacji większej, niż w przeszłości, liczby projektów. Do niedawna
profesjonalne zarządzanie dotyczyło prawie wyłącznie projektów dużej skali,
zarządzanych przez doświadczonych menedżerów i wyspecjalizowane organizacje.
Obecnie projekty takie są jeszcze większe (nawet o skali globalnej), ale
pojawiła się ponadto wielka liczba małych i średnich projektów, często
silnie uwikłanych wzajemnie np. przez wykorzystywanie wspólnych, silnie
ograniczonych i rozproszonych terytorialnie zasobów. Projekty te zarządzane
są często z konieczności przez niedoświadczonych menedżerów, co powoduje
wiele niepowodzeń. Taki stan rzeczy uzasadnia rosnące zainteresowanie
specyficzną dyscypliną jaką jest ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI (ZP), zajmującą
się skutecznymi procedurami zarządzania, minimalizującymi ryzyko niepowodzenia
projektów. Zarządzanie projektami wykorzystuje ogólne zasady zarządzania,
stosowane w wielu wzajemnie powiązanych obszarach. W klasycznym ujęciu
[4] wyróżnia się następujące elementy ZP:
zarządzanie integracją projektu,
|
zarządzanie zakresem projektu,
|
zarządzanie czasem
projektu,
|
zarządzanie kosztami projektu,
|
zarządzanie jakością projektu,
|
zarządzanie zasobami ludzkimi projektu,
|
zarządzanie komunikacją projektu,
|
zarządzanie ryzykiem projektu,
|
zarządzanie kontraktem projektu.
|
Zarządzanie związane jest nierozłącznie z podejmowaniem
decyzji. Decyzje podejmuje się w różnych warunkach, zależnych między
innymi od charakteru dostępnych przesłanek. Ze względu na rodzaj dostępnych
informacji, przesłanki mogą mieć charakter:
- deterministyczny- decyzje podejmowane są w warunkach pewności,
gdy dysponujemy wszystkimi istotnymi informacjami,
- niedeterministyczny, decyzje podejmowane są w warunkach
niepewności:
w szerokim sensie, gdy nie wiemy
nic przyszłych stanach systemu i otoczenia,
w węższym sensie, gdy możemy ocenić prawdopodobieństwo
wystąpienia różnych zdarzeń.
Podejmowanie decyzji w warunkach niedeterministycznych
jest szczególnie kłopotliwe i wymaga właściwego, odpowiedzialnego
podejścia. Zarządzanie ryzykiem dotyczy właśnie niedeterministycznej części
projektu (zwłaszcza decyzji o podłożu niedeterministycznym w węższym
sensie), czyli takich niepewności związanych z realizacją projektów, które
można oszacować.
W niniejszej pracy przedstawiono podstawowe zagadnienia
zarządzania ryzykiem (ZR).
- POJĘCIE RYZYKA, ŹRÓDŁA I RODZAJE RYZYKA
Ryzykiem określa się [6] zjawisko niepewne, dotyczące
przyszłości, którego zajście będzie miało negatywny skutek dla prowadzonej
działalności. Spotyka się też [1, 4] ogólniejszą interpretację ryzyka,
rozumianego jako wszelką niepewność, również taką która korzystnie
zmieni przebieg i skutki projektu. W ten sposób akcentuje się każde
odstępstwo od planu bazowego, polegające np. na wcześniejszym ukończeniu
zadań lub wykorzystaniu mniejszej liczby zasobów (kosztów), niż to planowano.
Tak rozumiane ryzyko ma uświadomić wszelkie możliwe różnice między tym
co zostało zaplanowane, a tym co może się zdarzyć podczas realizacji projektu
i w ten sposób ujawnia niedoskonałości planowania. Takie podejście wydaje
się jednak zbyt formalne i większość procedur dotyczy tych niepewności,
które powodują zagrożenia co najmniej jednego z trzech głównych
parametrów projektu tzn. zakresu (jakości), czasu realizacji
lub kosztów.
Źródła zagrożeń (ryzyk) projektu są bardzo liczne
i wynikają nie tylko z jego wyjątkowości i niepowtarzalności. Specyfikację
źródeł ryzyka ułatwia ich lokalizacja w różnych obszarach środowiska i
otoczenia projektu. Projekt wykonywany jest przez zespół, stanowiący część
pewnej organizacji lub grupy kilku organizacji. Organizacje te działają
z kolei w określonych otoczeniach rynkowych, biznesowych i technologicznych,
a całość jest osadzona w świecie zewnętrznym, rys.1.

Rys.1. Schemat środowiska realizacji projektu [6]
Zagrożenia projektu mogą pojawić się w każdym elemencie
jego środowiska, przy czym najłatwiej je dostrzec i kontrolować, jeśli
pojawiają się w najbliższym otoczeniu projektu. Istnieje wiele różnych
klasyfikacji ryzyka. Wśród ryzyk dotyczących organizacji wyróżnia się
ryzyko stałe (określane też jako ryzyko zewnętrzne), dotyczące
całego systemu gospodarczego oraz ryzyko niestałe (ryzyko wewnętrzne),
dotyczące danej firmy. Ze względu na rodzaj przesłanek można wyróżnić:
- ryzyko właściwe, czyli takie, które można prognozować w
oparciu o prawo wielkich liczb, czyli dotyczące zjawisk niepewnych,
ale mających znaną i opisaną historię i przez to podlegających opisowi
probabilistycznemu - klęski żywiołowe, choroby, wahania kursów walut,
awarie sprzętu, itp.,
- ryzyko subiektywne - wynikające z niekompetencji człowieka
dokonującego analizy i podejmującego decyzje,
- ryzyko obiektywne - wynikające z nieprzewidywalności przyszłych
zdarzeń, np. odkrycia naukowe, nowe technologie, przewroty polityczne,
itp.
W projekcie powinno się kontrolować ryzyko właściwe
i eliminować ryzyko subiektywne. Na zagrożenia wynikające z ryzyka
obiektywnego nie mamy na ogół wpływu i zagrożenia tego rodzaju pozostają
na ogół poza kontrolą zespołu projektowego.
Ze względu na niepewności warunków działalności gospodarczej
wyróżnia się:
- ryzyko działalności - zależne od wahań popytu, cen, itp.,
- ryzyko płynności - oznaczające, że składnik aktywów może
nie znaleźć natychmiast nabywcy chętnego do jego zakupu po cenie rynkowej,
- ryzyko nieściągalności - występujące, gdy dłużnik nie jest
w stanie spłacić długu lub odsetek,
- ryzyko rynkowe - ryzyko globalnych zmian na rynku (np. bessa
na giełdzie),
- ryzyko stopy procentowej - odnoszące się do wahań kursów
papierów wartościowych, walut i stóp procentowych,
W zależności od prawdopodobieństwa pojawienia się
ryzyka określa się ryzyko:
- normalne, które musimy podjąć, bo jest ono naturalne dla
danego typu projektów,
- dopuszczalne, na które możemy sobie pozwolić,
- niedopuszczalne, przekraczające poziom dopuszczalny,
- niezbędne, na które nie można sobie nie pozwolić (trzeba
je podjąć).
Podane przykłady klasyfikacji źródeł i rodzajów ryzyka
pomagają uświadomić złożoność ewentualnych zagrożeń, na jakie jest narażony
projekt w fazie realizacji. Praktyka pokazuje bezlitośnie, że prawie wszystkie
projekty przebiegają inaczej, niż je planowano (ryzyko obiektywne), ale
bardzo wiele projektów kończy się niepowodzeniem spowodowanym wyłącznie
niewłaściwą "obsługą" ryzyka właściwego.
Niedocenianie ryzyk projektu oraz zbyt powszechna
nonszalancja w ich ocenie powoduje niedoskonałość planowania, co prowadzi
najczęściej do powstawania planów nadmiernie optymistycznych kończących
się fiaskiem. Z kolei zbytnia zachowawczość (ostrożność) powoduje planowanie
nadmiernie pesymistyczne a takie projekty mają niewielkie szanse powodzenia
(konkurencja!) już w fazie inicjacji, czyli na etapie podpisywania kontraktu.
Rolą menedżera (kierownika) projektu jest odpowiednie
postępowanie, polegające na podejmowaniu wyważonych decyzji, uwzględniających
dostępną wiedzę o ryzykach projektu oraz metodach zarządzania ryzykami.
Zaleca się także wyodrębnić w zespołach projektowych osoby zajmujące się
tym zakresem jako menedżerowie ryzyka, wspomagający pracę menedżera projektu.
2. ELEMENTY ZARZĄDZANIA RYZYKIEM
Stosowane są dwa podejścia do ryzyka:
- aktywne (wyprzedzające), polegające na wczesnej identyfikacji zagrożeń
oraz podjęciu działań dla ich uniknięcia i ograniczenia skutków,
- reaktywne (przeciwdziałające), polegające na śledzeniu realizacji
projektu, wykrywaniu zaistniałych zagrożeń i ograniczaniu szkodliwości
skutków.
Niemal wszystkie opracowania przedstawiają zgodnie
jednolitą strukturę ZR, na którą składają się cztery elementy:
- identyfikacja ryzyka,
- ilościowa ocena ryzyka,
- planowanie obsługi ryzyka,
- monitorowanie i kierowanie zagrożeniami
Trzy pierwsze elementy dotyczą głównie aktywnego zarządzania
ryzykiem, zaś element czwarty to z reguły działanie reaktywne. Podział
ten nie jest jednak ścisły, ponieważ niektóre ryzyka można zidentyfikować
dopiero w czasie realizacji projektu i jeśli nastąpi to dostatecznie wcześnie,
to można podjąć działania aktywne - w przeciwnym razie pozostają jedynie
działania reaktywne. Ważne jest natomiast to, że wymienione elementy ZR
nie stanowią procedury jednorazowej, którą wystarczy wykonać na etapie
planowania projektu.
zarządzanie ryzykiem trwa przez cały czas realizacji
projektu!
- IDENTYFIKACJA RYZYKA
Identyfikacja ryzyka polega na specyfikacji przyszłych
zdarzeń, które mogą mieć negatywny wpływ na projekt oraz na udokumentowaniu
każdego z nich. Nie jest to działanie jednorazowe i powinno być podejmowana
w regularnych odstępach przez cały czas trwania projektu. Identyfikacja
obejmuje wszystkie rodzaje ryzyka: zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne,
ryzyka właściwe, subiektywne i obiektywne.
Najczęściej stosowaną techniką identyfikacji ryzyka
jest szczegółowa analiza kontraktu, harmonogramu i produktu końcowego.
Stosuje się również z powodzeniem indywidualne rozmowy z bezpośrednimi
wykonawcami zadań, dyskusje w gronie ekspertów, burze mózgów, itp. W niektórych
firmach (IBM) wszyscy uczestnicy projektu są zobowiązani do pisemnego
zgłaszania zagrożeń na każdym etapie realizacji projektu. Zgłoszenia te
składane są na specjalnych formularzach do biura projektu i tam podlegają
dalszym procedurom ZR. Inne firmy (np. ICL) stosują specjalne systemy
RMS wewnętrznej, komputerowej wymiany informacji o ryzykach, [6], [5].
Powstaje przy tym baza danych, która stanowi wartościowy zbiór informacji,
jakie można wykorzystać w przyszłości. Stosowana jest też niekiedy forma
anonimowego zgłaszania zagrożeń, co pozwala łatwiej obnażyć "wstydliwe"
niekompetencje zespołu. Ocenia się, że w ten sposób zespół jest w stanie
zgłosić do 50% potencjalnych zagrożeń. W niektórych przypadkach ryzyko
może być identyfikowane z wykorzystaniem doświadczeń własnych i innych,
dotyczących projektów już ukończonych, ale ze względu na niepowtarzalność
projektów nie należy takich informacji przeceniać. Stosuje się także znane
metody identyfikacji przyczyn: metoda diagramów fish-bone, analiza
SWOT (z naciskiem na "W" i "T") i inne.
W szczególności w wyniku identyfikacji ryzyka należy
określić [4]:
- Źródła ryzyka - kategorie możliwych sytuacji ryzyka (np.
działania uczestników, niewłaściwe szacunki, zmiany w zespole), które
mogą wpływać na projekt negatywnie lub pozytywnie. Lista źródeł powinna
być kompletna (wyczerpująca), tzn. powinna obejmować wszystkie zidentyfikowane
zdarzenia, niezależnie od częstotliwości, prawdopodobieństwa wystąpienia
lub skali zagrożeń.
Najpowszechniejsze źródła ryzyka to: zmiany w założeniach
lub zmiany wymagań i zakresu projektu, błędy wykonania, niezrozumienie
lub pominięcie istotnych elementów projektu, źle zdefiniowane lub zrozumiane
role i odpowiedzialność, złe oszacowania, niekompetencja lub brak doświadczenia
zespołu, zależność od zdarzeń i zespołów zewnętrznych. Należy ponadto
szczególnie dokładnie ocenić ryzyka dla sytuacji, gdzie stwierdza się
ograniczoną liczbę zasobów i gdzie takie zasoby są w pełni obciążone,
albo mogą stać się niedostępne. W grupie zadań o wysokim ryzyku są zwłaszcza
te z wieloma poprzednikami (im więcej zależności ma zadanie, tym większe
prawdopodobieństwo jego opóźnienia) oraz zadania z długimi czasami realizacji
albo z dużą różnorodnością zasobów (prawdopodobieństwo nieścisłości
oszacowania takich zadań jest z reguły dość duże).
- Objawy ryzyka - zespół wydarzeń lub faktów potwierdzających
(niekoniecznie bezpośrednio) rzeczywiste zaistnienie danego ryzyka.
Dobrze jest wskazać takie objawy, które pozwolą sygnalizować nadchodzące
zagrożenie z wyprzedzeniem - zanim ono nastąpi, czyli tzw. objawów
wyprzedzających, określanych po angielsku jako triggers =
cyngle. "Cyngle" są wskaźnikami ujawniającymi, że dane
zagrożenie już nastąpiło lub niedługo się wydarzy. Cyngle uruchamiają
odpowiednie procedury, podobnie jak cyngiel broni uruchamia pocisk.
Identyfikację cyngli ułatwia dyskusja z ludźmi, którzy są najbardziej
odpowiedzialni za spowodowanie zagrożeń i z ludźmi którzy najbardziej
je odczują. Należy przy tym określić osoby odpowiedzialne za monitorowanie
ryzyk i śledzenie poziomu cyngli.
- Wejścia do innych procesów - procesy identyfikacji mogą
określić potrzebę dalszych działań w innych obszarach. Ryzyko jest często
wejściem do określania lub zmiany ograniczeń i założeń.
- ILOŚCIOWA OCENA RYZYKA
Ilościowa ocena ryzyka polega na oszacowaniu prawdopodobieństwa
wystąpienia danego ryzyka, zasięgu możliwych skutków, przewidywanego
okresu wystąpienia lub częstotliwości w przypadku ryzyka cyklicznego.
Najważniejsze są tu dwa pierwsze elementy, określające prawdopodobieństwo
wystąpienia ryzyka (PR) oraz potencjalne skutki ryzyka (SR).
Umożliwia to następnie ilościowe oszacowanie tzw.
rangi ryzyka (RR).
Prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka (PR)
Znając probabilistyczny model, któremu podlega dane
ryzyko można prowadzić klasyczną analizę prawdopodobieństwa, wykorzystującą
teorię zmiennych losowych. Przydatne mogą być metody symulacyjne (np.
Monte Carlo), metoda łańcuchów Markova oraz metoda Bayesa. Niektóre
metody sieciowego planowania przedsięwzięć umożliwiają analizę harmonogramu
projektu z uwzględnieniem niedeterministycznych oszacowań parametrów
zadań (PERT) albo niedeterministycznej struktury sekwencji zadań (GERT).
Wyniki takich analiz mogą być przydatne przy ilościowej ocenie prawdopodobieństwa
realizacji złożonej struktury zadań. Oszacowanie prawdopodobieństwa
ryzyka metodami analitycznymi nie jest jednak łatwe, ponieważ w większości
przypadków dotyczy oceny przyszłych zdarzeń o charakterze jednorazowym,
które nie mają precedensów i przez to trudno opisać je analitycznie.
Tym niemniej konieczne jest oszacowanie tak dokładne, jakie jest dostępne
w danej sytuacji. Przy braku ocen ilościowych, wyrażających prawdopodobieństwo
liczbą [0; 1], dopuszcza się nawet ocenę typu: "małe, średnie, wysokie".
Przykład bardziej rozbudowanej oceny jakościowo-ilościowej oceny prawdopodobieństwa
ryzyka podano w tablicy 1.
Tablica 1. Przykład jakościowo-ilościowej oceny
prawdopodobieństwa ryzyka, wg [6]
Poziom
|
Hasłowy opis prawdopodobieństwa
|
Opis
|
Prawdopodobieństwo
|
1
|
Prawie niemożliwe
|
Zdarzenie może zaistnieć jedynie
w wyjątkowych okolicznościach |
poniżej 0,01
|
2
|
Mało prawdopodobne
|
Istnieje małe prawdopodobieństwo
zaistnienia tego zdarzenia |
0,01 - 0,1
|
3
|
Umiarkowanie możliwe (średnie)
|
Wydarzenie jest średnio możliwe.
W niektórych przypadkach zdarzenie takie może zaistnieć |
0,1 - 0,2
|
4
|
Prawdopodobne
|
Wydarzenie jest bardzo prawdopodobne
|
0,2 - 0,5
|
5
|
Prawie pewne
|
Oczekuje się, iż zdarzenie takie
nastąpi |
ponad 0,5
|
potencjalne skutki ryzyka (SR)
Dla każdego zidentyfikowanego ryzyka należy, w drodze
odrębnej analizy, ocenić potencjalne skutki jego wystąpienia. Najczęściej
dotyczą one dwóch głównych parametrów projektu: dodatkowych kosztów
lub zwiększenia czasu realizacji. Ponieważ projekty różnią się znacząco
zarówno czasem realizacji jak i kosztami, trudno podać wartości bezwzględne
SR, które mają charakter uniwersalny. Do ilościowej oceny SR najwygodniej
jest stosować miary względne (tablica 2), wyrażające udział (odsetek)
przewidywanych skutków wydłużenia czasu lub przewidywanych skutków finansowych
w całkowitym czasie realizacji lub całkowitym koszcie projektu.
W ocenie skutków ryzyka należałoby uwzględnić również
tzw. wrażliwość projektu, oceniając jego odporność na zagrożenia.
Jest to jednak trudno wymierna cecha - wrażliwość projektu zależy np.
od uwarunkowań "politycznych". Projekty o znaczeniu prestiżowym (organizacja
imprezy o randze światowej) lub projekty o wysokim priorytecie (budowa
sytemu militarnego, opracowanie nowej terapii medycznej) będą najpewniej
realizowane mimo wielokrotnego przekroczenia budżetu. Takie projekty
są mało wrażliwe na zagrożenia. Znacznie większą wrażliwość mają projekty
o zasięgu lokalnym i na ogół projekty mniejszej skali, kiedy nawet niewielkie
zakłócenia terminów realizacji lub nieznaczne przekroczenie budżetu
powodują załamanie całego projektu.
Dane podane w tablicy 2 są więc zaledwie pewną propozycją
i w każdym przypadku należy indywidualnie ocenić potencjalne skutki
ryzyka.
Tablica 2. Przykład jakościowo-ilościowej oceny skutków ryzyka,
wg [6] - potencjalne skutki ryzyka wyrażono jako względne miary czasu
lub kosztów
Poziom
|
Hasłowy opis skutku
|
Opis
|
Potencjalne skutki ryzyka
|
1
|
Nieznaczny
|
Mały wpływ na plan bazowy projektu oraz jakość
produktu końcowego.
Nie rodzi skutków prawnych.
Nie ma wpływu na bezpieczeństwo ludzi.
Bardzo mały skutek finansowy.
|
poniżej 0,001 (0,1%)
|
2
|
Mało znaczący
|
Bez skutków o wymiarze prawnym.
Ma wpływ na plan bazowy projektu.
Nie ma wpływu na bezpieczeństwo ludzi.
Niewielki skutek finansowy.
|
0,001 - 0,01
(0,1% - 1%)
|
3
|
Umiarkowany (średni)
|
Rodzi umiarkowane konsekwencje prawne.
Ma wpływ na plan bazowy projektu oraz jakość produktu końcowego.
Zagrożenie końcowego terminu realizacji.
Średni skutek finansowy.
|
0,01 - 0,1
(1% - 10%)
|
4
|
Poważny
|
Poważne skutki prawne.
Poważne zagrożenie końcowego terminu realizacji.
Poważne straty finansowe.
Ujemny wpływ na bezpieczeństwo ludzi.
|
0,1 - 0,5
(10% - 50%)
|
5
|
Katastrofalny
|
Załamanie się realizacji projektu.
Wysokie straty finansowe.
Utrata dobrego wizerunku w środowisku i w oczach opinii publicznej.
Poważne konsekwencje dla zdrowia i życia.
|
ponad 0,5 (50%)
|
Ranga ryzyka (RR)
Określając rangę ryzyka można uporządkować listę
zidentyfikowanych i oszacowanych ryzyk ze względu na ich znaczenie.
Poziom zagrożenia zależy w każdym wypadku zarówno od PR jak i od SR.
Dla ryzyka pojawiającego się cyklicznie, lub wielokrotnie, należy dodatkowo
uwzględnić również liczbę (n) możliwych powtórzeń. Ryzyko bardzo prawdopodobne,
wywołujące niewielkie skutki, może mieć podobną rangę, jak ryzyko mało
prawdopodobne o poważnych skutkach.
Ranga ryzyka jest iloczynem prawdopodobieństwa wystąpienia
ryzyka (PR), potencjalnych skutków ryzyka (SR) i liczby powtórzeń (n):
RR = PR * SR * n.
Jeśli oceny PR wyrażono w jednostkach prawdopodobieństwa
a oceny SR wyrażono w miarach bezwzględnych (w jednostkach czasu
lub kosztów), to ranga ryzyka określa tzw. wartość oczekiwaną skutków
ryzyka, wyrażoną w tych samych jednostkach, co SR. Warto więc zalecić
jednolity system ocen SR, wyrażonych najczęściej w jednostkach czasu,
lub w jednostkach kosztów dla wszystkich zidentyfikowanych ryzyk.
Taki sposób oceny SR zapewnia jednakowe jednostki RR, umożliwiające
uporządkowanie (sortowanie) ryzyk w kolejności od najpoważniejszych
do najmniej poważnych. Często jednak zastosowanie takiego jednolitego
systemu jednostek SR nie jest możliwe. Potencjalne skutki choroby pracowników
łatwiej ocenić czasem opóźnienia realizacji zadania (projektu), zaś
potencjalne skutki awarii urządzenia, którą można usunąć niemal natychmiast,
wymieniając kosztowny podzespół, łatwiej wyrazić w zwiększonych kosztach
projektu. W takich sytuacjach zaleca się ocenę SR w przyjętej skali
punktowej, przypisując im liczby podane w pierwszych kolumnach tablicy
1 i tablicy 2, określające poziomy PR i SR. Ranga ryzyka obliczona
jako iloczyn poziomów PR, SR i n nie ma wtedy interpretowalnej jednostki,
ale umożliwia wygodne opracowanie rankingu ryzyk uporządkowanych w kolejności
od najpoważniejszych do najmniej poważnych.
- PLANOWANIE OBSŁUGI RYZYKA
Mając zestawiony ranking ryzyk, uporządkowanych w
kolejności od najpoważniejszych do najmniej poważnych, należy zdecydować
o sposobie "obsługi" ryzyka, czyli zaplanować odpowiednie reakcje, zanim
ryzyka ujawnią się (lub nie ujawnią) w rzeczywistości. Należy oczywiście
planować w pierwszej kolejności działania dotyczące ryzyk o najwyższej
randze, choć w ostatecznym efekcie planowanie powinno objąć każde zidentyfikowane
ryzyko.
Istnieje kilka typowych strategii obsługi ryzyka.
- Akceptacja. W wielu sytuacjach warto po prostu zaakceptować
ryzyko o niewielkiej randze. Jeśli takie ryzyko nastąpi, co jest albo
mało prawdopodobne, albo mało istotne poniesiemy jednak wszelkie konsekwencje
takiego ryzyka. W praktyce działanie takie oznacza świadome zaniechanie
obsługi ryzyka.
- Unikanie. Wykluczenie z projektu tych elementów, w których
zidentyfikowano ryzyko, co niestety prowadzi często do rezygnacji z
atrakcyjnych lecz ryzykownych projektów. Projekty o dużym ryzyku są
najczęściej atrakcyjne finansowo, a ich realizacja podnosi prestiż i
rangę zespołu.
- Zabezpieczenie. Podjęcie działań zabezpieczających (osłonowych)
zespół projektowy przed konsekwencjami ryzyka, na przykład przez zagwarantowanie
dostępu do dodatkowych zasobów, odpowiednie sformułowanie kontraktu,
przyjęcie wariantowej struktury projektu, umożliwiającej jego bezpieczną
realizację w przypadku wystąpienia ryzyka.
- Badania. Ograniczanie niepewności przez badania i analizę
przyczyn ryzyka. W wielu wypadkach udaje się dokładniej poznać źródło
zagrożeń i dokładniej oszacować PR i SR. Czasami można też w ten
sposób całkowicie wyeliminować ryzyko (znając przyczyny ryzyka), lub
jedynie zmniejszyć RR. Równie często okazuje się, że dokładniejsze oszacowania
prowadzą do zwiększenia RR, ale w ten sposób można lepiej rozpoznać
ryzyka pozornie mniej groźne. Zawsze warto dysponować lepszą wiedzą
o każdym ryzyku i badania ryzyka służą właśnie temu celowi.
- Transfer. Ryzyko można przenieść poza zespół realizujący
projekt, na przykład zastrzec w kontrakcie, że skutki danego ryzyka
poniesie klient. Można też po prostu przenieść ryzyko na zewnątrz projektu
na przykład przez wykupienie ubezpieczenia, lub wprowadzenie kar umownych
dla podwykonawców.
- Redukcja. Podjęcie działań, które zmniejszą PR lub SR do
wielkości RR, którą można już akceptować. Taka strategia powinna być
następnym etapem po badaniu ryzyka. Podejmuje się ją wtedy, kiedy nie
można ryzyka akceptować, uniknąć, zabezpieczyć się przed nim ani transferować
poza projekt. Najczęściej prowadzi to zwiększenia kosztów projektu,
ale jest to strategia uważana za najbardziej "ambitną".
Decydując się na akceptację ryzyka należy wcześniej
określić tzw. poziom tolerancji, czyli dopuszczalną dla danego
projektu rangę ryzyka, które można przyjąć bez obaw o powodzenie projektu.
W ten sposób można zaniedbać obsługę ryzyk z dolnej części listy rankingowej.
Wybór odpowiedniej strategii postępowania dla ryzyk
z górnej części listy jest trudną sztuką i nie można podać tu żadnych
formalnych zaleceń, określających uniwersalne procedury dla każdego ryzyka.
Na tym między innymi polega trudność ZP ale zarazem wyzwanie stojące przed
każdym menedżerem projektu.
- MONITOROWANIE I KIEROWANIE ZAGROŻENIAMI
Mając gotowy plan zarządzania ryzykami należy upewnić
się czy członkowie zespołu projektowego znają jego szczegóły i reagują
odpowiednio według przyjętych procedur. Należy regularnie monitorować
stan cyngli, aby sprawdzić czy zaistniały okoliczności do wprowadzenia
odpowiednich procedur. Równie ważne jest sprawdzanie czy nie pojawiły
się niezidentyfikowane dotąd ryzyka. Warto wykorzystać następujące sposoby
przydatne do kontroli zagrożeń:
- umieścić Zarządzanie Ryzykiem w raportach i wymagać, żeby członkowie
zespołu znali wszelkie przyjęte założenia, jak również wymagać ujawnienia
jakikolwiek nowych zagrożeń, które są w stanie dostrzec,
- ustanowić regularne spotkania z członkami zespołu, aby przebudować
plan zarządzania ryzykiem i aby zidentyfikować nowe ryzyka projektu,
- w przypadkach znaczących rozbieżności między faktycznym przebiegiem
projektu a planowanym harmonogramem, rewidować oceny ryzyka i przebudować
plan zarządzania ryzykiem.
Zarządzanie ryzykiem stanowi proces ciągły. Należy
nieprzerwanie prowadzić identyfikację zagrożeń na wszystkich etapach projektu,
oraz podejmować działania przeciwdziałające ich wystąpieniu oraz działania
łagodzące skutki zagrożeń.
PODSUMOWANIE
Mimo dostępnych procedur, opisanych w wielu opracowaniach,
zarządzanie ryzykiem nie jest wcale łatwe. Wymaga ono dodatkowo wysokiej
kultury zespołu projektowego, dobrych relacji z klientem i inwestorem,
dużej wyobraźni i twórczego, adaptacyjnego podejścia do niepewnej przyszłości.
Praktyka ujawnia jednak, że w wielu projektach ryzykiem zarządza się niewłaściwie
a nawet zupełnie je się pomija, co jest już niedopuszczalne, gdyż taki
projekt przypomina raczej loterię, niż poważne przedsięwzięcie. Badania
nad projektami prowadzonymi w Europie [wg 6] wykazały, że:
- w ponad połowie badanych przypadków nie wyznaczono menedżerów ryzyka,
- w ponad 25% przypadków w ogóle nie oceniono najważniejszych ryzyk
zagrażających przedsiębiorstwu
- w ponad 30% przypadków nie stosowano żadnej formalnej metodyki
zarządzania ryzykiem a nawet ich nie identyfikowano (!),
- mniej niż połowa ankietowanych dyrektorów była choćby częściowo
przekonana o skuteczności zarządzania ryzykiem w ich przedsiębiorstwach
a tylko 10% z nich mogło stwierdzić, iż polegają w pełni na działających
w ich przedsiębiorstwach systemach zarządzania ryzykiem.
Można domyślać się, że praktyka polskich projektów
nie jest wcale lepsza, o ile nie jest jeszcze gorzej. Dotyczy to zwłaszcza
projektów o małej lub średniej skali. W przypadku dużych projektów, finansowanych
zwykle ze środków pochodzenia zewnętrznego, można założyć, że inwestor
(instytucja finansowa kredytująca projekt) zadba ze swej strony o odpowiednią
analizę ryzyka, co jest najczęściej wstępnym warunkiem finansowania. Jednym
z etapów planowania wstępnego w tzw. project finance jest określenie
możliwie precyzyjnej listy ryzyk związanych z projektem, [3]. Nie jest
to jednak możliwe bez udziału kierownictwa projektu i również w takich
przypadkach znajomość wymaganych procedur jest niezbędna w zespole kierującym
i realizującym projekt.
LITERATURA
[1] Kirschbaum D.M.: "Calculated Risk; Good Surprise, Bad Surprise:
The Law of Unintended Consequences", Community Risk Management and
Insurance, Washington 2000
[2] Łopaciński T.: "Narzędzia do wspomagania zarządzania projektami
w firmie IBM". Materiały I Konferencji Project Management
- Doświadczenia i Metody, Gdańsk 1999
[3] Parteka W.: "Project finance - metoda finansowania
przedsięwzięć inwestycyjnych". Materiały I Konferencji Project Management
- Doświadczenia i Metody, Gdańsk 1999
[4] "Project Managemant Body of Knowledge" - Opracowanie Project
Management Institute, Standard Committee, 1996
[5] Vandersluis C.: "Risk Analysis software - A safe bet". Plesman
Publications, 1997
[6] Żurek B.: "Zarządzanie ryzykiem z wykorzystaniem oprogramowania
wspomagającego RMS", Materiały I Konferencji Project Management
- Doświadczenia i Metody, Gdańsk 1999
|